god hälsa

God hälsa, vad betyder det?

Idag pratas det mycket om stress, utbrändhet, diabetes, IBS etc. Alla dessa ”sjukdomar” blir allt vanligare och jag tror många är kopplade till kosten. Jag vet själv att under stressiga perioder har jag ätit sämre, äter man dåligt tror jag definitivt att man är mer utsatt för många av dessa symtom/sjukdomar. Det har även upptäckts att magen/tarmen har en enorm betydelse för vårt välmående. Tarmfloran utgör indirekt upp till 80 % av immunförsvaret och tarmens slemhinna är vår inre hud. Därför kan hud, hår och naglar ofta avspegla hur det står till med mage och tarm. Så du är definitivt det du äter!

En god hälsa för mig är att så gott det går ta ansvar och bli medveten om vad jag äter, inte bara äta för att mätta hunger utan välja det som får mig att må bra, även stressa mindre, hitta inre harmoni och träna. För det mesta försöker jag äta näringsrik och ekologisk mat, så som olika grönsaker (broccoli, blomkål, vitkål. spenat morötter m.m), sötpotatis istället för pasta, mandelmjöl eller kokosmjölk, fisk, kyckling och mycket frukt. Sen tillagar jag nästan all mat med ångkokare för att näringen inte ska försvinna. Visste du att om man kokar grönsaker så försvinner det mesta av näringen via vattnet? Innan jag själv blev medveten om hur viktig kosten var för mitt välmående hade jag noll koll. Jag åt det jag trodde var nyttigt, utan att verkligen kolla upp det.

Visst kan det kännas jobbigt att behöva kolla upp maten man äter, men tyvärr så tror jag att vi måste det, efter som vi inte längre kan lita på all mat som säljs. Det transporteras frukt & grönsaker från andra sidan jorden, som oftast inte fått mogna i sin naturlig miljö, utan låter de mogna i butiker med lysrör istället för sol. Hur näringsrikt tror du det är?

Ja det är mycket som är galet i vår värld just nu. Så ta ansvar själv för ditt välmående och hitta det som få dig att må bra, både inre och yttre <3

Så här boostar jag min kropp med extra näring och vitaminer, för att säkra intaget:

Aloe Vera gel – Även kallad för ”super” grönsak. Eftersom att dagens mat tyvärr inte innehåller så mycket näring, så har jag valt att komplettera min kost med att dricka Aloe Vera varje dag. Den är fantastisk för magen/tarmen.

Rekommendera varmt att testa en kur på tre månader, finns att beställa här.

C- vitamin – Detta kan man aldrig få för mycket av, jag börjar varje morgon med att dricka citron vatten och sen minst en frukt om dagen.

Magnesium – För att få en bra balans i hormonsystemet. I den här artikel kan du läsa alla fantastiska fördelar samt kost som innehåller magnesium.

Calcium – Eftersom jag inte längre äter mejeriprodukter, så boostar jag kroppen med kosttillskottet calcium.

Järn – Viktigt att vi kvinnor håller koll på våra järnvärden, under menstruation boostar jag extra med järntillskott.

Hoppas jag inspirera dig till en bättre kost och sundare livsstil!

Love
Jacqui

Don't be shellfish...Share on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someoneShare on Google+

Kommentera

Your email address will not be published.


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

clear formSubmit